tisdag 18 januari 2022

Stjärnalbum

 Nytt år = nya möjligheter att dokumentera och definitivt nya album. Jag fick en idé när jag såg ett stjärnalbum gjort som en almanacka, men jag ville att det skulle finnas möjlighet till ett kort och lite journaling varje månad under nya 2022. 




Jag använde mig av de dubbelvikta 15x15 korten, redan färdiga, som klippt och skuret, passar de perfekt till detta album. Dessa kort limmade jag fast med en teknik som heter "back-to-back", där baksidan limmas ihop med nästa korts baksida osv, tills du har det antalet sidor i albumet som du önskar. 

Ett tips när du ska limma på en dubbelvikt yta är att lägga ett hushållspapper emellan, då brukar pappret under klara sig från limmet. 

Här ser man anledningen till att det kallas för stjärnalbum. När man ställer upp det med öppna sidor ser det ut som en stjärna.

Jag skriver gärna med blyerts först, det är så lätt att en bokstav smyger in på fel plats annars.

Till fickan på varje sida använde jag olika 14x14 mönsterpapper från KiAs Design. Jag valde att vika en kant på 2,5 cm för att det skulle passa på albumets sida och att det skulle finnas plats för text också. 

Jag ville att pappret skulle symbolisera min känsla för varje månad och det förstärktes ännu mer med en bild ur olika KD Klippark A4. 






Jag har tänkt att ha månadens kort från min mobil i detta album och då tänker jag mig ett 10x10 kort på en egengjord tag som får plats i fickorna och där jag kan skriva och dokumentera på baksidan. 


Nu ska albumet bara fyllas med ett kort från mobilen varje månad, om ni har tålamod och hänger kvar här ett år så får ni se det fyllt av dokumentation. 

Det var allt för denna gång, vi ses snart igen!
Kram 💕
Helen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar