fredag 20 september 2019

Dekorerad målarpensel


Jag har sett flera dekorerade målarpenslar på nätet. De har varit så vackra och i somras gjorde jag min första. Det gav mersmak! Jag utgick från en vi använt hemma så borsten var infärgade i falurött. Klädde platsskaftet med rispapper för att få en bättre yta att jobba på. Funderade på om jag skulle hålla mig till det utseendet och limma på dekorationer - men inte denna gång. 


Nu glömde jag att fota när jag limmat på alla dekorationerna. Men det jag använt syns på bilden (nästan allt). Spetsar för att få bort det släta underlaget och diverse annat som jag byggde upp med ovanpå. Nedan närbild efter jag målat med impastofärger. Denna gång började jag direkt med impasto, förra gången hade jag svart gesso på innan. Verkar fungera lika bra. 



För att få in lite kontrastfärger, jämna ut övergångar mellan dekorationer, få än mer oregelbundet underlag till sista steget (lägga på vax) så använde jag mig av två olika rustpaste. Lärde mig att om de blandas så blir färgen grön... Inte vad jag önskade så jag lärde mig att låta ett lager torka innan jag la på nästa... 


Till sist lite olika vax från Finnabairs serie: Fire ruby, Amethyst magic, Vintage gold och så den jag blev mest förtjust i Firebird! Till sist en bild på baksidan. Vill ni se den i verkligheten så finns den i Kias butik!

Trevlig helg önskar Liselott


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar