fredag 27 december 2019

Julklappsprojekt i form av tavlor

Gick en kurs för en mixedmedia-mästare förra hösten, Finnabair! Några har beundrat den tavlan så nu skulle de få julklappstavlor efter det receptet... Började med att klura på vad jag skulle använda för grejor och strukturera dem något. Det blev en mix av inköpta, tillverkade och vardagssaker...



Sedan började jag med bakgrunden. Limma på remsor av papper och spets. 


Sedan var det bara att limma på alla grejor... Lät allt torka ordentligt mellan varven. Hela projektet tog mig drygt två veckor. Planera, plocka fram och genomföra. Satt en stund då och då och lite längre när jag limmade alla grejor...


Så blev det dags att spraya färg... En blå och lila.


En röd, orange - dock tog jag i lite väl mycket med färg. Insåg att vi på kursen bara hade sprayat på en tre-fyra ställen. Så det blev väldigt många lager på lager gesso för att tona ner färgen till önskad nyans. 


Kommande bild är resultatet efter många lager gesso och så lite shine på vissa ställen för att framhäva dem. Tavlorna var väldigt fina i detta läge. Men det var en grej kvar att göra...


Lägga på rost! Dutta på och spraya vatten för att få det att flyta. det var då jag insåg att jag använt lite mycket sprayfärg. Den började också flyta och tavlorna blev återigen lite färgstarka... Inte vad jag önskade men detta gjorde jag kvällen innan julafton så det var inte läge att prova att lägga på mer gesso... 




Hur som helst nöjd med resultatet! Ska nog göra samma procedur i lite mindre format. Kanske på ett prydnadsföremål eller en pappfigur. Ska se vad Kia har i butiken. Det kan nog bli snyggt...

/Liselott



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar