lördag 8 februari 2020

Tavla med blommor i fokus!

Var på väg till scraphelg med kompisar och i sista stund packade jag ner det som blev helgens projekt! En ram från Ikea fylld med diverse saker. Det jag visste var att jag vill ha större blommor i fokus. Har svårt att använda dem så denna gång utmanade jag mig själv.


Började ganska enkelt. Kände att kanterna behövde fyllas ut och få lite nivåskillnad. Så träbitar, en mask i mitten med paper paste, på utsidan av ramen och sedan även på träbitarna. Hade först bara blommorna, sedan la jag till ansiktet. Tyckte det saknades något så då blev det vingarna. Först satt de ihop sedan klippte jag itu dem, vill ha rörelse på snedden över tavlan.  


Var väl ganska nöjd men nä, det saknades ändå något. Så efter det första lagret svart gesso byggde jag på mer. Använde en massa blad som jag gjort med diverse sorters lera och gips i de underbara siliconformarna som nu finns. Halvpärlor, diverse träbitar och annat jag hade fyllde ut. Allt hade målats med svart gesso. Sedan målade jag med Impasto paint, Cobalt och Jade. Blandade dem en del och lät torka ibland så de inte blandades. Använde även rust paste för att få fler strukturer bl a den bruna för att matcha de blommor jag valt. Limmade på pärlor i olika storlek, det gjorde jag sent, tänkte de skulle behålla sin färg. 


Sen gick jag lös med art alchemy wax i olika färger... Först Bronze age, sedan Peacock feathers och sist Firebird. Den sista får verkligen allt att lyfta! Lät dem torka emellan. 


Limmade på blommor och lite annat smått och gott för att fylla ut. Trodde jag var klar men nä. Ännu mer småpärlor och lite glitter som fastnade i limmet mellan pärlorna. Klar! 
/Liselott,
 som ber om ursäkt för de två bilder som hamnade på fel håll...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar