tisdag 11 maj 2021

Vintage tavla

 


När jag köpte detta rispapper hos Kias Butik visste jag att jag ville göra en tavla men visste inte riktigt hur den skulle se ut. Jag bestämde mig för att låta den växa fram. 

Jag skrynklade ihop rispappret så att det skulle se lite mer slitet ut och att färgen som jag hade tänkt använda sedan skulle fästa lite mer i dessa skrynklor. 

Jag använde Collage medium för att få rispappret att fästa på tavlan. 

Hos KiAs hittade jag också vax - Matte Wax i färgerna Patina Green och Rusty Red som jag tyckte passade bra i tavlans färgskala. Dessa använde jag överallt och på alla detaljer som hamnade på tavlan. Det gjorde att allt hörde ihop.

För att lyfta provdocka i mitten av tavlan och urtavlan i hörnet valde jag att måla runt dessa detaljer med svart färg.

Därefter tänkte jag att jag skulle göra sådana där stänk med färg som är så populärt men de blev alldeles för stora så jag fick spraya vatten på dem och låta färgen rinna. Happy misstakes! Det blev ju riktigt bra.

Jag sprayade färg på tavlan och jag använde Distress stämpeldyna Vintage Photo. 

 Nu blev jag lite modigare och vågade ösa på med lite mera, så jag använde mig av emossingpulvret Cosmic Skimmer i färgen Funky Cold Patina som jag köpt hos KiAs. 

Detaljerna blev färgade i samma stil, några blommor blev bruna, andra blev embossade med Cosmic skimmer. 

Sedan var det "bara" att limma fast alla detaljer. 
Jag vet inte om det syns men mitt i alltihop har jag lagt små nystan av brun sytråd, det blev en häftig effekt.
Texten "Mode passerar stil varar" är en stämpel som kommer från KiAs Design och jag embossade texten med Cosmic Skimmer. 

Slutresultatet = mycket nöjd!

Det var allt för denna gång, vi ses snart igen!

Kram 💕
Helen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar