fredag 24 september 2021

Dottern 14 år vill ofta att vi ska pyssla tillsammans och jag tycker det är väldigt roligt att vi har ett gemensamt intresse som vi kan dela. Jag hade hittat ett inlägg på YouTube med en teknik från Cathrine Pooler Design. Dottern tyckte också det såg roligt ut, så vi satte igång... 

Jag gjorde med löv och hon med elefanter. 

     


För den här tekniken är det bra om man har en stämpel med tillhörande Die. Vi började med att skära ut ett gäng löv respektive elefanter med hjälp av Dies och min Big Shot.


Det är viktigt att man sparar den negativa delen också:

    


Sedan sätter man någon sorts omplaceringsbar lim på baksidan av löv och elefanter. Vissa sorters lim blir omplaceringsbara om man sätter lim på baksidan och sedan låter limmet torka innan man sätter dit sin detalj. Det är viktigt att detaljen går att flytta när du är färdig, men också att den sitter kvar medan man håller på.

Vi placerade ut våra löv och elefanter på våra bakgrunder. Sedan färgade vi in detaljerna och en del av omgivningen med hjälp av Blending tools och Distress Hickory Smoke. Efter det tog vi bort våra detaljer och använde den negativa biten för att färga in vissa ställen riktigt mörkt. Då ser våra bakgrunder ut så här:

   


Sedan stämplades löven och elefanterna med Versafine Black Ink och vi embossade med Clear embossingpulver.

     


Jag bestämde mig för att montera ihop mitt kort på en silvrig kortbas. Eftersom den här typen är svår att skriva på så gjorde jag en insida av vanlig vit cardstock, som jag stämplade tre löv på med ljust grå färg, så att det ska gå bra att skriva på.


Jag gjorde en liten bakgrundsruta med kraftig rosa färg(Kitsch Flamingo) genom en Plaid-mönstrad stencil från Tim Holtz. Bakgrundsrutan limmades fast i övre högra hörnet och min löv-bakgrund lite snett nedanför. Två av löven limmades fast tillsammans med ett rosa band och tre små textremsor. Ordet grateful är embossat med Distress Embossing Glaze i färgen Kitch Flamingo.

                                         

Dottern ville ha ett one-layer-card och gjorde alltså bakgrunden direkt på kortbasen. Hon limmade sedan fast sina elefanter, men tyckte att något fattades och vi hittade ett litet hjärta som hon färgade med sprayfärger och sedan limmade fast när det hade torkat.

                                      

Vi tyckte båda att det var en lite rolig teknik som vi nog kommer att använda fler gånger. Jag hoppas att du också vill prova! 

Jag kommer att jobba med Kristin i butiken på lördag så om du har frågor om något av korten jag gjort eller något annat kom gärna förbi och fråga eller bara säg hej! Vi har öppet 10-13.

Ha en underbar helg!!

/Joanna :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar