tisdag 7 september 2021

Drak-kort

Snabbt, roligt och lite annorlunda grattiskort till ett barn såg jag för ett par år sedan av för mig okända Linda Andersson på nätet. Min variant på det kortet har det blivit dags för nu.


Jag tog ett av mina 50 vita cardstock som KiA säljer och vek det på diagonalen.

Vek ut det igen och vek det på mitten.

Vek ut det igen och vek det på mitten 90 grader ifrån.

Då ser det ut så här på insidan.

Om man viker ihop det helt ser det ut så här, en kvadrat.

Jag skar bort sidorna så det får formen av en flygande drake. Jag använder det första bortskurna pappret som mall för sida 2.

Nu ser insidan ut som en stjärna.

Jag klipper bort ”armarna” på stjärnan så blir det så här.

Nu är stommen klar och det är dags att börja dekorera. Jag väljer KiAs favoritpapper med en lila rymd med stjärnor på.

Jag tejpar tillfälligt fast det...

...och vänder på steken  så att jag kan markera var kanten går och sedan kapa lite innanför det.

Jag använder igen pappret jag skurit ut som mall för andra sidan.

Jag gör det enkelt för mig och använder samma KiAs Designpapper inuti draken. Jag älskar särskilt den vita Poscapennan som KiA nu äntligen tagit hem och väljer att skriva texten inuti kortet med den. Jag har nu inte suttit i många timmar och finputsat på typsnittet och mina raka eller krokiga streck men tänker att det ser lite charmigt ut på ett barnkort om det är lite ojämnt. För att förvilla det kritiska ögat hos betraktaren väljer jag att medvetet göra varannan bokstav lite mindre. Jag börjar med själva bokstaven och lägger sedan till skugga och som jag gör randig.

På min drake vill jag ha små rosetter på svansen som om draken behöver balanseras när den flyger. Jag googlade upp hur man gör små rosetter av band med hjälp av en helt vanlig gaffel på youtube.

Min variant är att jag knyter fast rosetten redan när jag gör den istället för att limma fast den. Då kan jag flytta rosetten dit jag vill ha den på svansen. Jag lägger banden med kortet upp och ner så hamnar rosetten åt rätt håll.


Lite text på framsidan och jag är klar med kortet. Det är ju bra när man kan göra kort på lite kortare tid ibland.

En annan variant på detta drak-kort skulle kunna vara en mindre variant där man använder KiAs drakpapper som mönsterpapper. Lite kul med dubbel betydelse i så fall. Så här blev mitt kort! 

Ha det bra! Kram Katja 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar