lördag 10 augusti 2019

Förvandlad skål!


En skål på fot som min farfar svarvat för 30 år sedan. Helt obehandlad. För att minska risken för att något från träet skulle blöda igenom och för att skapa textur så limmade jag fast min gamla sjal med decopagelim. Limmade på dekorationer runt om av papperslera och dekorerade även insidan av skålen. Tyvärr missade jag att fota det... Men så fick allt ett lager av vit impasto och sedan penslade jag på grön impasto. Ville ha den lite ljus. Men tittade på den några dagar och var inte nöjd. Som ni ser på bilden nedan så syntes inte dekorationerna i skålen särskilt väl. 

 


Så då åkte sprayfärgerna fram. Två olika dylusions, först Vibrant Turquose och sedan Dirty Martini. den senare gjorde den lite för grön så på med mer turkos. Mycket bättre efter den omgången! Den gröana impaston syntes även efter jag sprayat. 



Sedan velade jag om jag skulle låta svart dylusion rinna längs dekorationerna... Men först på med Art Alchemy wax! Först Lucky Emerald. En färg jag knappt använt sedan jag köpte den för på ljus bakgrund blir den brun... Inte min smak. Men på sådana här mörkare underlag får den en grön nyans som jag tycker blir så snyggt! Sedan blev det Firebird. Ville ha något som bröt, och det gjorde det. Avslutade med lite Vintage gold. Men jag lät inte waxet torka mellan färgerna så jag tror att särskilt Vintage Gold försvann lite i Firebird. 



Som ni ser la jag på ganska mycket vax emellanåt. Men blev betydligt mer nöjd med skålen nu. Lägger nog inte på fler saker eller färg nu. Eller... 
/Liselott



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar