tisdag 9 februari 2021

Altra en ask - träkista

Inspirerad av boken Skapa och återvinn av wellkartong av Anna-Lena Nilsson byggde jag mig en träkista där själva träet utgörs av Kias Designs fina trämönsterpapper.


I mitt första blogginlägg hade jag med en video med alla olika träpapper Kia har, men missade du den där kan du se den här. Hur gjorde jag då? Jo, jag började med att leta fram gammal kartong som var 4 mm tjock. Just denna ask ska passa in i ett extremt lågt hyllplan så jag måttade höjden och såg till att föremålet som ska få ligga i asken skulle få plats. Sen skar jag ut det med en kniv.

Limmade sen ihop asken och började fundera på gångjärn och lock. 
Jag valde tygtejp som gångjärn. Jag hade egentligen tänkt ha kartong till locket också och dekorationer på det men då hade asken blivit för hög för mitt hyllplan så det fick bli kortaste varianten med cardstock, utan tjusiga metallfötter och med dekorationen inuti istället förutom hörnen. Jag provade olika varianter av klippningar för locket, som syns på bild. Jag anpassade dem när jag väl klistrade fast dem. Efter att asken torkat målade jag hörnen svarta. Jag har kunnat klä dem i svart cardstock över hela så hade man inte sett själva kartongstrukturen lika mycket men jag tyckte det var lite kul att man ser den så färg fick funka.
Glasmattan underst, designad av Tonic studios har jag köpt av KiA. Innan jag märkte att asken skulle bli för hög gjorde jag ett ägg av papperslera från Kias, som jag målade med akrylfärg men det blev för tjockt så det ägget får vänta till påsk istället. Jag hittade ett platt ägg ur klipparket Kias Design KP 059 Påskägg enstaka med effekter vilket jag tycker passar finfint som platt drakägg. Draken som vaktar skatten i skattkistan kommer från Kias Design Co 038 Fantasy Dragons purple & red.  Jag gjorde en liten videosnutt där ni kan se flera olika pappersdrakar och drakskinnbakgrundspapper.





Träpappret passar fint. Man ser t. o. m. spikar. Efter ett tips från Lena hos Fru Limegrön använde jag genom att kleta på tjockt lim på undersidan av draken och pappersägget så det håller längre och blir mer stabilt.

Locket går att öppna enkelt och i och med att det är töjbart tyg så kommer det inte att spricka heller och inte tappas bort. Väldigt snabbt att fixa också. Det är alltid tacksamt!

Drakar från sagornas värld med allt ifrån Bolibompadraken till drakarna i Harry Potter, Den oändliga historien, Hobbiten, Sagan om ringen, Stjärnornas krig eller Game of thrones t. ex. är ju fantastiska. Jag hoppas min lilla pappersdrake kommer att vakta innehållet i denna kista lika nitiskt som de i böckernas värld. Jag får väl puffa den till det. Puff min pappersdrake!

Kram Katja


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar