fredag 5 februari 2021

Det började med en tub grön färg som skulle ta slut...

Impasto är en underbar produkt men Bottle green är väldigt grön! och mitt exemplar  den vekar inte trivas i tuben (den är lite trög). Så varför inte ta slut på den istället för att våndas över att den kanske torkar snart! Sagt och gjort - allt blev grönt! Kontentan är att impasto funkar utmärkt som grund på blanka glasflaskor! Jag målade flera stycken! och lite annat...


Ett par flaskor blev så småningom övermålade med lite strukturfärg (grusig färg) och rust paste... Kommer inte ihåg vilka färger jag använde men ljusa/grå och sedan var jag tvungen att testa art alchemy liquid acrylic, färg turqouise. Jag började måla i botten, sprayade med mycket vatten och lät det rinna mot toppen. Gjorde det ett par gånger för att få lite intensivare färg dvs inte tillsätta så mycket vatten. Blev snygga "droppränder". 


Men en av de andra flaskorna fick istället mönstrat tissuepaper på sig och vit gesso och vit crackle paste... Skulle varit kvar lite mer grönt - men det försvann i processen...


Nedan en lite bättre bild på crackle effekten. Det är projektet har jag jobbat med i flera veckor. Både naturlig torktid mellan lagren av produkter och så lite tankeverksamhet - vad ska jag göra näst eller är jag nöjd...


Sedan körde jag samma teknik som för de tidigare flaskorna men med färgen Umber och betydligt mindre färg. Blev bra!


Sedan var det där att dekorera... Fick en idé om snöre runt och så lite egengjorda lerdekorationer. Lera och formar finns hos Kia! Målade lerdekorationerna med gesso (torka) och så liquid acrylic färg umber. De blir lite blanka av färgen. Antingen kör man på det eller så försöker man tona ner det. Jag la på lite art alchemy wax så det blanka tonades ner lite. 


Här har jag limmat fast lerfigurerna och lite metalldekorationer som jag hade hemma och så avslutat med mini art stones. Är man snabb kan man avsluta med artstones efter att ha limmat på de större grejorna. Det finns alltid lite lim de fastnar i då. Eller så limmar man på i efterhand där det ser lite tomt ut... Jag gjorde båda varianterna.


Här har de torkat, jag har borstat bort de art stone som inte sitter fast och så lagt på två lager wax (bronze age och vintage gold) med torktid emellan. La mest på det jag limmat på men också lite direkt på flaskan. La på med fingrarna och en mindre borste. 


Kom på att jag har en matt wax patina green... Det hade ju varit fint med lite kontrast mot det vit/bruna... Använde lite (åh vad det höll på att bli för mycket, bara lite till och lite till...) både här och är. Den torkade till en lite klarar färg. Ett par bilder på det ur olika vinklar. 



Sedan stod en någon dag... Nä lite wax till behövs. Återigen vintage gold för att dämpa patina green och få den att glänsa lite..


Och så måste jag ju visa baksidan också... Har försiktigt (det blir alltid mer än man tror) försökt svepa på bronze age wax och sedan green patina ovanpå och så lite vintage gold på något ställe. Sen blev den klar! /Liselott


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar