tisdag 6 april 2021

Art Journal - The Dreaming

 Inom scrapbooking är det vanligt att man dokumenterar resor, som blivit av, under och kanske mest efter resan, men vad händer om drömresan skjuts upp på framtiden p. g. a. olika orsaker t. ex. en pandemi? Kan man inte göra tvärtom då? Åtminstone smygstarta lite i hopp om att den blir av? De som gillar planners och bujo är ju kreativa i förväg. Man kan ju läsa på om resmålet, kanske till och med försöka hitta lite information om konst från området? Jag är ingen konstnär och har aldrig haft någon ambition att bli det men min längtan tillbaka till där jag studerade vid universitet för länge sedan gör att jag gjorde denna art journalsida.


Jag drömmer om att komma tillbaka dit en gång i livet. Med det nya ordet flygskam så kanske det blir med Transsibiriska järnvägen och segelbåt eller inte eller så blir resan aldrig av. Det får framtiden utvisa. 

"Aboriginal Art", urinnevånarnas konst är ofta väldigt prickig. En intressant synvilla, som uppstår på min art journal här är att det ser ut som att den blåa cardstocken är mörkare där de mörka prickarna är och ljusare där de ljusa prickarna är, men det är verkligen samma färg egentligen. Det är lite som en rastreringseffekt. Ser du den? 

Australiens urinnevånare började att måla i sanden, på sina kroppar och i grottor. På 70-talet tipsade en konstlärare några av dem att överföra sin konst till tavlor etc. och nu säljs många affischer och andra former bland annat till turister, vilket ger några av dem en ny inkomstkälla.

Bakgrunden är ett cardstock med ännu ett cardstock på, utskuret som landet jag vill till.  Med änden på en tändsticka kan man göra ganska små prickar t. ex. med akrylfärg. En topz gjorde lite för stora prickar för denna sida men det passar säkert i andra sammanhang. 



The Dreaming är egentligen de australiska urinnevånarnas skapelseberättelse men jag tänkte också det kunde vara en koppling till det jag drömmer om.  Man kan ju välja om man föredrar det lite mer handgjorda intrycket genom att dra linjer på fri hand i mörkret framför tv:n.


Eller om man föredrar lite rakare linjer dragna med en linjal eller kanske bara mot en penna.


Det är ofta jordfärger i deras konst mycket på grund av att de använt naturliga färger i årtusenden. Australien har mest järn i hela världen, vilket jag tror färgar jorden där, du vet så där orangebrun. 

Det finns mycket scrapsaker i KiAs butik och just nu är det

HALVA PRISET 

på KiAs Design stämplar! Passa på! Se dem här


Ta väl hand om er! Kram Katja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar