måndag 5 april 2021

Vårtavla!

Bättre sent än aldrig med mitt "fredagsinlägg". Måste ju använda min ny-tillverkade lerfigurer. Formar och lera har jag köpt hos Kia liksom allt jag kladdar med! Hade en liten tavla ca 14 x 14 cm som jag testat lite grejer på men som inte blev bra. Så för att få en ny yta att jobba på blev allt målat med svart gesso. Testade att lägga ut de små ramar jag tänkte använda... 


Sedan missade jag att fota lite... Men jag hade gjort en bakgrund i gröna toner och lite rosa/orange detaljer på min gelplate. Den blev bra så den ville jag använda. Limmade fast den. Men som alltid - i slutet syns inte så mycket av den... Testade massa olika sätt att lägga på dekorationer och vilka dekorationer jag ville använda. Använde fler lerdekorationer - blommor. Testade att måla dem med Dina Wakley akrylfärg Eggplant. Två lager täckte leran. 


Massa blommor från Prima design och några lösa på metalltråd (som jag virade runt en smal pinne för extra dekoration) och så lite blad för att fylla ut. Lika så använde jag lite av metalldekorationen från förra inlägget för att fylla ut och se till att det händer lite mer i bakgrunden. Ganska nöjd med gröna bakgrunden, det vita som bryter och lite eggplant-färg på ramarna som matchar blommorna jag målade. Eller...


Nä, det var för rörigt i mina ögon. Ville flytta fokus till dekorationerna. Så några lager vit vax för att tona ner det gröna och så lite på de målade blommorna. Mm - bättre. 


Men för att rama inte lite så blev det icingpaste i vintage gold genom stencil. Lite på kanterna och i hörnen. Det kändes bättre och bättre för mig. Även om det kladdade lite när jag la på genom stencil så här i efterhand så stör det inte mig. 


Sen var det ju där det med slutfinish... Utan eller med fjäril...Jag föredrar faktiskt med fjäril - men jag skulle ju haft en i vit metall som Kia säljer. Men de hittade jag inte. La på en utstansad ur cardstock så länge. 


Tyvärr lite mörkt när jag fotade...


Allra sist på med vax i vintage gold. Pricken över i! Ganska mycket i kanterna och på utsidan av tavlan för att rama in allt. På kugghjulen och små-ramarna och så lite på blommorna och tyvärr på pappersblommorna. Det blev jag mindre nöjd med - de ser bara smutsiga ut. Bara att ta lärdom!

/Liselott


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar