fredag 22 oktober 2021

Jag hade ju lovat en kortvikning idag så här kommer en ganska enkel variant.

Så här ser kortet ut hopvikt (jag var tvungen att ha saxen ute i hörnet för att få den att ligga platt så här i början - det rättar till sig med tiden).

                                         

Börja med en bit Cardstock i valfri färg, jag använde vitt. Skär till biten så den är 11,5" x 5,5". Skär också till en liten bit som är 4,25" x 2,75". Lägg den lilla biten åt sidan så länge.

Scora sedan, på den stora biten, från långsidan vid 0,25", 3,75" och 7,25".

Vänd din cardstock så att kortsidan är uppåt. Lägg den i din skärbräda och skär från den sidan där du har scorat vid 0,25" ända upp till din scormarkering vid 7,25". Klipp bort denna smala bit. Se nedan:



Den lilla biten limmas nu fast på den minsta kortsidan, så att botten på den lilla biten är i jämnhöjd med botten på den stora biten. Se nedan:



Nu är det bara att välja ut vilka papper man vill ha som bakgrunder och limma fast dem i den ordning man vill ha dem. Jag valde bara papper från KiA Design idag - det finns hur många som helst att välja på! Jag valde också färger som jag inte använder så ofta, men de här papperna är SÅÅ fina!!


Så här ser det ut ihopvikt:


Jag använde mig också av följande klippark:


Jag tyckte textremsorna stod ut för mycket om de var svartvita så jag färgade in dem med Scattered Straw Distress Oxide Ink, men ville gärna ha dem lite guldigare så då penslade jag på lite Perfect Pearls i färgen Kiwi.



Bilder och textremsor limmades på plats, både på fram- och baksidor. Jag ville ha något ställe att skriva på så jag lämnade plats på den bruna sidan för att kunna skriva ett personligt meddelande där, min tanke var att använda en guldpenna för det.



Den bruna sidan blev lite tråkigt så jag gjorde lite guldstjärnor på den med hjälp av Nuvo Glacier Paste i färgen Golden Era och en stencil "Stars and Moon" från Kaiserkraft. Jag gjorde också ett kuvert i grön färg och dekorerade även det på samma sätt.

   


 


Jag hoppas du har glädje av denna vikning, den går ju att variera mycket beroende på vilka färger du vill använda, man kan också lägga till olika bitar av utklippta dies mm. Kom bara ihåg att inte ha för tjocka saker inuti kortet för då blir det svårt att vika ihop. På återhörande! 

/Joanna :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar