fredag 10 september 2021

Det här blev mycket senare än jag tänkt på grund av tekniska problem men nu är blogginlägget här.

Idag blev mitt kort inte alls vad jag hade planerat, men jag blev väldigt nöjd med slutresultatet ändå. Hoppas att du också blir det!

Planen var ett kort med embossad genomskinlig plast, men eftersom min plast inte var värmetålig så blev resultatet inte alls som jag ville ha det (det hamnade i papperskorgen - och det är ovanligt för mig, jag brukar kunna använda det mesta till någonting...). Det blev istället ett shaker card.

                                       


Jag började med att skära ut ett antal vita ramar och limma dem uppe på varandra. (Mittendelen kommer jag att använda till andra kort! Som sagt, vill inte slänga något i onödan!)

                                      


Sedan hade jag bestämt mig för att försöka använda några av våra sprayfärger (det är vanligtvis dottern och barnbarnet som använder dem), för att göra bakgrunden. När vi använder sprayfärgerna brukar vi lägga vårt papper i en gammal papplåda med ganska höga kanter för att minimera risken för att spraya någonstans man inte vill ha det som till exempel på arbetsbordet, på golvet eller på kläderna.... fråga mig hur jag vet det.... :-)

   


Jag använde mig först av Dylusionsfärgerna, men ville ha lite glitter på det hela så jag la till Nuvo Sparkle sprayen och guldsprayen.


Sedan limmades de vita ramarna (4-5 st) på den sprayade och torkade bakgrundsbiten. Efter det hällde jag ned lite olika paljetter och lite guldglitter i mitten. Sedan limmades det dit en bit genomskinlig plast utskuren i samma form som bakgrundsbiten och ytterkanten på ramarna. Plasten täcker alltså hela biten.

                                                


Ovanpå plasten limmade jag ytterligare en vit ram, men  eftersom jag inte tyckte det vita var så snyggt till bakgrunden så limmade jag på en guldfärgad ram också. Jag tyckte det blev mycket bättre.

Sedan skar jag ut några löv i guldpapper och några i grönt papper. Löven i grönt papper embossades med guld. En liten text embossades också med guld på grönt papper och fick en liten bit guld bakom sig, allt limmades ovanpå plasten. En liten paljett hade ramlat utanför när jag fyllde inuti och jag tyckte den hamnade ganska bra där på utsidan, så den limmades också fast.

     

Hela biten limmades sedan på en kortbas. Framsidan blev nu väldigt tung och jag ville inte att baksidan skulle bli för tunn så då limmades det dit en grön matta och ovanpå det  en vit skrivruta med ytterligare en stämplad text.

Ett guldfärgat löv blev också över och limmades på insidan,

      

Som sagt ibland blir det inte alls vad vi tänkt oss, men det kan bli lika bra eller bättre! Jag önskar dig en underbar helg och kommande vecka! Vi hörs!!

Joanna :-)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar