tisdag 28 september 2021

Redo för julen?

Med lite mindre än tre månader kvar till julafton, har kanske många av er redan börjat planera årets julkort. Några av er kanske tycker att det är alldeles för tidigt. Jag tillhör dom som börjar alldeles försent med mina, så när jag hittade världens sötaste tomtar (enligt min mening) som stämplar hos KiAs satte det igång mina tankar och inspiration inför julen och det vill jag visa här...



 
Jag tycker om att stämpla på de vita 30x30 pappren som KiA har eller har haft (ibland slutsålda) i sin butik. 

För att färglägga mina stämplar använder jag Dylusions Ink Spray och en vattenpensel (den syns lite bredvid sprayfärgerna). Jag använde först de traditionella julfärgerna grönt (Cut grass) och rött (Postbox red).
Lite mindre traditionella julfärger, grå (Slate grey) och rosa (Rose quartz) men väldigt fina ihop ändå, tycker jag.

Jag ville prova färger som jag inte tänker ihop med julen och då blev det gult (Pure sunshine) och rosa (Pink flamingo) och det blev riktigt bra.

Nu är allt färglagt, dags att klippa ut alla delarna.


I den nya Dylusions Classic Journal finns det tre olika papper; svart, brun och beige cardstock. Det är papper som tål sprayfärger, akrylfärger och andra produkter och är mycket härliga att arbeta med, antingen kvar i boken eller som jag tänkt, som stora tags/etiketter.

Jag rev ut de sidor jag ville använda och skar till etiketterna i storleken 12x20cm. Därefter använde jag stencilen Frame it från Dylusions tillsammans med Shimmer Paint Black marble på två av mina etiketter.


Då den tredje etiketten redan är svart valde jag att använda Shimmer Paint Funky fuchsia. Vilket skimmer det blev mot den svarta bakgrunden.

Jag valde först att stämpla KiAs Design stämpel God Jul med en svart stämpeldyna men jag tyckte det blev lite svagt...
...så jag provade att lägga på lite svart shimmer paint på stämpeln och stämplade och det tyckte jag blev mycket starkare och passade med ramen runt etiketten...

...så då fick det bli så även på den svarta etiketten men med Funky fuchsia istället och det blev väldigt effektfullt.

Jag klistrade på tomtarna och julkulorna på etiketten, ritade dit "snören" till julkulorna med asvart poscapenna och även svart linje runt tomtarna. 

Även om jag gjorde samma sak med denna etikett så blev det ett helt annat resultat, då färgerna var annorlunda, både på etiketten och på detaljerna. 

Och den sista skimrande etiketten blev riktigt häftig och annorlunda med det svarta pappret som bas med rosa skimrande färg på. Här använde jag en vit poscapenna till snörena och prickar runt tomtarna istället.

Jag hoppas ni har fått lite inspiration till kommande julkort eller som i detta fallet juletiketter. Det finns oändligt många variationer varav ni fick se tre här idag. 
Vi ses snart igen!

Kram💕
Helen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar