fredag 20 mars 2020

Testar nyhet - matt wax!

Imorgon lördag är det öppet igen i Kias butik. Då har ni möjlighet att införskaffa dessa nya "måste-ha" - matt wax från Finnabair. Jag trodde faktiskt inte den skulle vara så bra som den var. Jag har ännu bara använt den som heter Charcoal Black på projektet nedan. 


Denna påbörjade jag och i princip avslutade för flera veckor sedan. Men jag var inte nöjd. Det var något som saknades. När jag köpt hem Matt Wax insåg jag (efter att ha sett flera använda dem i olika videor) att det måste jag testa på detta alster. 


Som den uppmärksamme noterar så hann jag lägga på lite snett nedanför månskäran innan jag tog ett "före" foto... I övrigt är den lite blek, lite för jämn i färgen för min smak. 


Tekniken jag använde var att lägga på waxet med liten pensel. Först ner i hål/under ugglan etc. Sedan fortsatte jag runt omkring för att skapa en skuggning. Fick utmana mig själv, för metoden jag sett användas är lägga på wax och sedan torka bort (ganska fort innan det torkar) med hushållspapper eller våtservett. Har lite svårt att lägga på och sedan ta bort (slöseri). Men det gick att öva upp. Som ni ser på lilla månen så här den först helt täckt av wax innan jag torkar bort. 


Här är jag nöjd med allt wax jag lagt på. Denna matta waxen skiljer sig väsentligt i konsistensen märkte jag. Mycket lösare. Fick röra runt lite i den för det låg lite olja(?) ovanpå när jag öppnade burken. 


Slutligen ett par bilder på det färdiga resultaet en dag senare när allt torkat. Har även lagt på lite av en vanliga glansiga waxen för att "highlighta" lite här och där. 


Nu är jag nöjd med tavlan! Ugglan har jag köpt hos Kia för längesedan. Stjärnor, månar och nyckeln kommer från olika sk mould/form är gjorda i lera. Art stones för att fylla ut hål, gul rust effect paste mm är använt på tavlan. Bakgrunden är tissuepaper. Just denna finns inte hos Kia, men hon har rispapper som går lika fint att använda. Tror jag ska använda det på nästa projekt. Har ett par vinägerflaskor som står och väntar...

/Liselott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar