fredag 19 februari 2021

Svåra färger finns det...

Denna gång har jag utmanat mig själv. Vissa produkter kan vara lite svåra att använda. Jag har köpt rust effect paste i lite olika färger. Jag har använt dem på en del projekt men den knallröda Fire orange är väldigt röd! Men det gäller att använda upp det innan det torkar. Det går att vattna upp dem lite om de börjar tjockna, det gäller bara att pyssla om dem regelbundet. Men roligast är så klart att använda dem! Så på att!

Först testade jag på en av de saker jag målade grön när jag skulle göra slut på den färgen. Blev bättre än väntat - men färgstarkt!


Men jag ville göra mer och få lite mer av den grusiga effekten i pasten. Hittade två små resväskor som jag fått på en scrapträff hos Kia. Perfekt! Men först lite dekorationer. Limmade på lite olika dekorationer jag gjort av lera. Både utanpå och inuti. Denna väska kommer att förflytta sig till Kias butik (förhoppningsvis redan imorgon lördag). Så där kan ni se och känna på den ni som hittar dit. 


Detta är ett projekt som jag hållit på med några veckor, så jag minns inte riktigt alla steg. Jag tror inte jag grundade med gesso utan gick direkt på med färg och paste. Men insidan målade jag med blå impasto paint!


Och utsidan blev målad/pålagd med rust effect paste Fire orange och Gold rust. Först den röda och sedan den gula så de mixade lite. Låter man första lagret torka blir det en annan effekt. 


Men det behöver hända mer, få lite djup och synliggöra detaljer och det går att fixa rätt lätt, bara lägga på vax! I ena halvan Denim blue.



I den andra halvan Firebird. Helt olika stil på det. När blue denim torkat kunde jag inte hålla mig utan fick lägga på lite Firebird också... Då synliggjordes vissa detaljer bättre. Det får ni se om ni tittar på väskan i butiken.


Utsidan krävde också lite mer. Först lag jag på vax Bronze age.


Men det saknades något så fram med Firebird igen. Wow!


Jag har valt att inte dekorera mer. Men möjligheterna är oändliga. 
Nästa gång jag har ett blogginlägg blir det en resväska till jag visar. Men i helt andra färger!
Trevlig scraphelg /Liselott

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar