tisdag 23 februari 2021

Teknik tisdag eller en stund avkoppling med ATC

 Först kommer en bekännelse. Jag har aldrig gjort ATC-kort eller Artist Trading Cards i hela mitt liv, men någon gång ska ju vara den första. De kan ju vara bra både för andra som vill prova den tekniken och för en själv så man lättare kommer ihåg hur och vad man gjorde. Jag har hittills använt en Art Journal för att själv minnas men jag kan ju alltid tejpa in ett litet ATC-kort i den så jag håller reda på det.

Enligt Wikipedia så var det den schweiziske konstnären Vänci Stirnemann som kom på ATC-kort i slutet av 1990-talet. Han utgick från fotbolls- och hockeybilder, men jag vet att det fanns filmstjärnebilder som byttes flitigt i västvärlden redan på 60-talet. Vänci tyckte man kunde byta egna konstnärliga bilder istället för köpta kort. ATC-kort får inte säljas. För att de ska passa i de plastfickor man samlar idrottskorten i måste de ha storleken 2,5-3,5 tum.

Jag började med mitt 50-kit vita cardstock från KiAs butik och tänkte att 2 st skulle räcka, fastän jag sett ett youtubeklipp med Sari Hänninen där hon tipsar om att det är bra att skära i ordning många papper innan man börjar. 

En gelliplate och distress inkdyner använde jag. Under hade jag återigen Tonic Studios glasmatta. KiAs säljer även sådana. Jag började med att färga in plattan med stora stämpeldynor men insåg snart att det är lättare att få mindre färgytor med de mindre dynorna. Därefter spritsade jag lite vatten i luften ovanför dynan så det blev som en dimma för en sekund, rollade över färgkanterna med rollern för att de skulle blandas lite.
 
För att göra mönster i färgen provade jag först med olika mönsterstämplar. Jag gick en helgkurs en gång för Birgit Koopsen och lärde mig lite knep då. Jag stansade även ut olika bakgrundsstansar i både KiAs cardstock och mossgummi och använde för att först lyfta bort färg och på nästa monoprint sätta dit färg. Kolla vad du har i din scrapbookingsamling och vad som funkar för dig!
De mest färgstarka papperna är första trycket. De ljusare är andra.  Man kan ju experimentera vilka mönster man vill lägga på färgen i från början också. Om man har för mycket vatten t ex en sprits som har för stort hål eller om man sprutar rakt på gelliplaten så blir det prickigare. Jag provade att inte tvätta stämplarna mellan gångerna och ju mer färg det kom på desto mer intressanta tryck tyckte jag att jag fick. Jag vred stämplarna mellan gångerna så att jag flyttade runt färgen och ungefär här stod tiden stilla och jag hade kommit in i ett flow och fick lov att klippa till fler ark av de vita cardstocken... Detta var mycket roligare än jag hade väntat mig!


Här är två bilder med utstansade ATC-kort med första tryck.


Här är ett par ATC-kort gjort med andra tryckningen.

ATC-kort brukar delas in i antingen:
1) unika= helt individuella
2) editioner=ett helt set med identiska kort och
3) serier=samma "tema" men inte är likadana. Jag har alltså gjort en serie ovan. Man bör också namna dem med t. ex. 1/6 så vet man att det finns 6 st i just den serien.
Innan jag bytta färgskala gjorde jag rent. För en lite vintrigare färgskala provade jag också blått.

Varje ATC-kort ska märkas upp med namn, årtal och e-postadress eller annan kontaktinformation. Serier ska numreras. 

Jag har en utmaning till dig som läser detta 

och har möjlighet att komma till butiken. 

Jag ser till att några av mina ATC-kort hamnar i butiken hos KiA och varje person som kommer till butiken i Bräkne Hoby får byta till sig ett kort. I sommar samlar vi ihop dem och ser vilka olika alster vi fått till oss som råkar vara i butiken då! Vem vet kanske hela designteamet också nappar på denna idé och bidrar till spännande byten de också? Jag skulle uppskatta om det även står något om den teknik som är använd även om man kan kontakta personen och fråga. Jag skulle nog skriva gelli plate och distress ink på dessa.

Nu valde jag bara en bakgrundsteknik för detta som ett exempel, men man kan ju jobba vidare med stämplar, doodling, text, foliering, stansar, dekorationer och vad man vill. Man kan ju göra om dem till ett litet kort också. Kanske ett blomkort eller ett tackkort! Jag använde mitt favoritpapper Tonic Studios Craft Perfect Polished Gold - high gloss och Chrome Silver, mirror card, guld och silverfärgat 250 gsm A4-papper som du också hittar hos KiA. 

Jag hoppas du blev inspirerad och att du tar dig tid för en stunds avkoppling och provar en ny teknik av något slag! Det kanske blir roligare än du tror!

Avslutar med en liten kik på KiAs Designpapper.

 Ha det gott och scrappa lugnt!

            Kram Katja


 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar