fredag 23 april 2021

 Min pappa fyllde 80 i april och vi tänkte att vi ska ha en liten middag utomhus i maj tillsammans med några av hans barndomsvänner och vår familj. Han ville ha inbjudningskort att skicka till dem så jag gjorde några. Inget är exakt likadant som något annat, men jag har använt samma teknik och samma färger till alla.



Vi ville ha något ganska stilrent och höll oss därför till en gråskala och jag valde Distress Oxide Inks eftersom jag ville ha en matt yta på bakgrunden.


Först tog jag Pumice Stone och gjorde ett grundlager över hela pappret med min Blending Tool.


Sedan Hickory Smoke runt kanterna med Blending Tool. Det SKA vara ojämt, jag vet att det ser hemskt ut i detta läget. men om man gör det ojämt så blir bakgrunden mer levande i slutändan.


Sedan tog jag en stencil och höll fast samtidigt som jag använde mer Hickory Smoke med Blending Tool.


Efter det var det dags för Black Soot. Håll kvar stencilen i samma läge och ta runt kanterna. INTE i mitten!


När jag lyfte på stencilen ser det ut så här....


Nu sprayade jag hela pappret med lite vatten för att få fram den härliga matta ytan. Låt vattnet ligga i ca 10 sekunder och lägg sedan på ett hushållspapper och låt det suga upp det mesta av vattnet.


Nu ser mina bakgrunder ut så här.
För att få ännu mer liv i bakgrunden tog jag också och stämplade lite bitar av en gammal textstämpel som jag hade lite här och där över bakgrunden.

Sedan är det bara att montera dem på kortbaser och dekorera efter önskemål. 


Här har jag dekorerat med textdies(pappas namn) och sedan embossat 80 under
(Jag använde mig av Versafine Black Ink och Clear Embossing pulver till embossandet).



Sedan fäster jag en utskriven text med inbjudan på insidan, lägger korten i silverkuvert och skickar.
Önskar dig en härlig helg! På återhörande! :-) /Joanna


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar