tisdag 20 april 2021

Working on my PhD - kattalbum

 

Det kan ju hända att man har något eller några påbörjade projekt, som bara väntar på att bli färdiga, men de kanske är stora, tar tid och kanske bär emot lite att fortsätta för man kommer inte ihåg exakt vad man hade tänkt. Dessa kallar de engelskspråkiga för "projects half done"! Jag tänkte jag skulle ta tag tag i ett av mina, därav titeln! =)

För 4 år sedan blev jag helt tagen av upplänningen Kerstin Sved Torstenssons kattalbum vilken jag råkade se på internet. Inte långt senare hade jag förmånen att få träffa Kerstin också vilket var en ynnest. Samma helg jag träffade henne fick vi av en slump syn på ett par kattungar på nätet, som skulle avlivas om ingen ville ha dem. Med hederlig demokrati beslutades det att vi skulle köpa dem och sedan dess har jag samlat kattpapper, kattstansar och kattstämplar för att också göra ett kattalbum. Mitt är betydligt tunnare än Kerstins och fortfarande ofärdigt så här kommer ett par sidor närmare avslutat projekt.

Jag har gått bokbindarkurs och detta album har jag gjort från grunden. Det är en vanlig cardstock-dragspelsbindning i mitten med skillnaden att jag gjorde denna svarta kant dubbelt så hög som de brukar vara för att det ska vara dubbelt så stor yta att limma på vilket borde ge dubbelt så stabilt album. Man vill ju inte att albumet ska glida isär när man väl lagt ner så mycket tid och energi på det. Jag gjorde dem 1 tum höga och jag limmade med flytande lim just i detta fall av två orsaker. 1) Jag vet att tejp tappar fästförmågan efter ett decennium och jag tänkte detta album skulle hålla längre än så. 2) Jag limmar i tre av kanterna, ett U så att jag kan sticka ner papper emellan och då är det också att föredra med lim för med tejp så fastnar etiketterna/tagsen lättare sen när man använder albumet. Du som läser detta får naturligtvis göra som du vill.

Denna sida är limmad som ett stående U. Katten överst är KiAs klippark 087 Katt Ansikten.


Jag satte fast magneter för att hålla dessa sidor stängda.
En av tvillingsystrarna höll på stryka med efter kastreringsoperationen eftersom såret gick upp. Jag tycker det är så fint när tvillingsystern håller tassen på henne när hon mådde skruttigt. Jag tog en hjärt-nesting-stans runt dem. 💕Hon repade sig, som tur är.



KiAs fina kattbilder köpte jag långt innan jag blev tillfrågad som DT.

Detta blogginläggs Filmsnutt visar KiAs klippark med

Fiskebåtar, Vintage damer, Vintage cyklar, katter, hästar, hundar, Barbie, Teddybjörnar & fler cyklar.

Tänk nu på något av dina fantastiska scrapidéer och gör klar en av dem du med! Dela det stora målet i delar. Gör ett delmål! Lycka till! Kram Katja














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar