tisdag 16 november 2021

Grattiskort med fjärilar

 En schablon med fjärilar fick följa med mig hem från KiAs butik när hon tagit hem många schabloner. Helen tipsade mig om att Dyan Reaveley ofta målar en matt bakgrund i akrylfärg och sen tar en schablon och målar mönstret i samma färg med med blank akrylfärg så det fick jag lust att prova. Det blir ju väldigt subtilt! I mörker syns mönstret knappt alls med i rätt ljus och vinkel framträder det mer. Jag tänkte det kunde bli en hel fjärilsvärm. Jag använde färgen calypso teal på båda Dylusionsfärgerna.

När jag fick mitt första DT-kit av KiA så fick jag även papperslera ( Staedtler, Fimo air basic) och nu tänkte jag det skulle bli av att jag använde den då jag vet att jag har fjärilsformer hemma i mina gömmor. Leran hon säljer är grå medan den är fuktig, men blir vitare när den torkat.

KiA säljer också lerformer bl. a. den mekaniska från Prima, som jag fick låna av Helen. Den blir så här blandat med lite andra gamla former jag hittade hemma. Vårt tips när du öppnat en lerförpackning är att använda upp den så snart som möjligt så den inte hinner torka innan du är klar. De färdiga figurerna klarar sig ju länge sedan.

Som ram runt bakgrundsfjärilarna använde jag min favorit, som ska ha kommit tillbaka i lager igen Mirror paper av Tonic Studio, men eftersom jag är sparsam med favo-papperna skar jag ut mitten av pappret, som inte kommer synas under fjärilspappret.

Texten på kortet skrev jag ut med min gamla hederliga skrivmaskin, som jag fick när jag gick i mellanstadiet och satte ramar runt dem också med guldpapper. Kom ihåg att byta färg till den du vill använda innan du börjar skriva på skrivmaskinen! Fråga mig varför jag vill påminna dig om det..


Fjärilarna målade jag med samma Dylusion akrylfärg som bakgrunden och gnuggade sedan lite guldvax på. Jag fäste dem med lim. Det blir en hög 3D-effekt med papperslera!


Så här blev slimlinekortet med några plasthalvpärlor på!

Pyssla på i höstmörkret!               Kram Katja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar