tisdag 9 november 2021

Kort till Fars dag

 På söndag är det Fars dag och jag tänkte vara ute i god tid med ett kort till min pappa och samtidigt visa det för er.  

Jag tänkte använda mig av en teknik som jag lärde mig för ett tag sedan men som säkert många av er redan stött på. Det är lite av en mosaik teknik eller kanske den heter lapptäckteknik eller... ja kärt barn har många namn och jag gillar den skarpt, dels för att jag kan använda scrapbitar men också för att det blir lite som att lägga ett pussel.

 Jag stansade ut många 1,5" hexagonbitar från "Scales blue & green" i olika färger. Denna teknik underlättas om du har hexagonstansar och jag har använt mig av ett set som KiAs butik har och det heter "Hexagon Stans set" från Tools. Det är tre hexagonstansar i storlekarna 1,5", 2" och 2,5".

Som kortbas använde jag mig av Cardmakings 15x15 dubbelvikta kort och framsidan täckte jag med dubbelhäftande tejp. 

Därefter var det bara att börja pussla, det gäller att lägga bitarna tätt ihop och det är väldigt viktigt att man börjar rakt (om man nu vill att det ska bli rakt) från början. 

Jag valde att lägga mina bitar lite huller om buller och försökte alternera färgerna lite grann.

När hela framsidan var täckt, klippte jag bort alla bitarna som stack ut och när man gör det så blir kortet helt annorlunda. 

Som etikett använde jag mig av den största stansen och stansade ut en vit hexagon, där jag stämplade med KiAs Design stämpel "Grattis", skrev texten med blå metallic poscapenna och använde mig av de blåa löven från KiAs Design klippark

Bakom den stora vita hexagonen klippte jag till en liten större bit från ett av de blå scales pappren och det tyckte jag blev lite pricken över i:et.


Det var allt för denna gång, hoppas att ni har fått lite inspiration! 
Vi ses snart igen.

Kram💕
Helen 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar