tisdag 2 november 2021

Julkort med KiAs klippark

 Som ni såg på tjuvtitten i mitt förra blogginlägg så släppte KiA nya julklippark med strålande tomtar på.

Jag blev inspirerad att göra ett julkort i favoritfärgen turkost istället för traditionellt rött. Häromsisten köpte jag en snöflingeschablon hos KiA av Crafter's Companion. Jag gillar den förutom att den är snygg men att det ingår 3 st schabloner i ett kit och att den inte var alltför dyr.
Till den kunde jag inte låta bli att köpa den glittrande pastan från Prima som gör fin snö. Den blir vitare när den torkat än vad den ser ut i burken. Jag föll också för frestelsen att köpa på mig några nya akrylfärger med skimmer från Dylusions shimmer paints från KiA. Jag bara älskar när det glittrar och glimrar.
Jag duttade ut färgen med en svamp, men om du inte vill bli lika kladdig om fingrarna som jag blev så använd för all del en helt vanlig pensel eller en svamp med skaft eller om du är sån, dra på dig ett par engångshandskar så är du säker!
När färgen torkat lade jag på schablonen och satte fast den med flyttbar tejp så att jag skulle kunna lyfta och kolla om det såg bra ut och ändå pricka rätt när jag lägger ner den igen ifall jag behövde fylla på någonstans.



Använd något slätt att smeta ut geggan med, en spatel eller en kniv utan taggar. Smeta åt lite olika håll så att det inte fattas på ena sidan. Skrapa av schablonen på ovansidan så att så lite pasta som möjligt går till spillo.

Om du även klistrat fast pappret under schablonen så se till att den tejpen inte kommer under hålen i schablonen för då dras mönstret bort när man tar bort tejpen. Fråga mig hur jag vet det...
Det finns plats till två kort och kanske några etiketter senare av ett enda cardstock.
Låt pastan torka ordentligt, gärna över natten.
Jag gillar att det gnistrar lite i snön i verkligheten. Så'nt syns ju aldrig riktigt bra på nätet, men ni fattar! Med solen från sidan så syns det att de har lite höjd också i och med skuggorna.
Jag tycker schablonen gav så snygga snöflingor men detta är ju bara bakgrunden.
På med klipparket, en god jul-julkula och frostiga julblommor. Frosten är också från Prima och kallas glass glitter. Det är helt klart också en favorit!
Jag valde att visa en julblomma utan glitter så ser ni att de också funkar om ni nu inte skulle råka ha sådant glitter hemma.
Klipparket är brunt i kanten och jag valde att ta upp det runt själva kortet också. Älskade "Mirror Card"! 
Här kan man ana skimret från akrylfärgen.

Bandet är återbruk från ett klädesplagg.


Julstrålarna på klipparket förstärks av den strålande akrylfärgen! Jag tycker det harmoniserar fint, om ni frågar mig. Det var allt för denna gång! 90 % risk för regn här idag på höstlovet så passa på att utnyttja det perfekta pysselvädret och ta hand om er!
Kram Katja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar