fredag 15 januari 2021

 Så var det då dags för ett första inlägg på bloggen.😊




Eftersom jag gör ganska många kort som skickas till släkt, vänner och bekanta så tänkte jag börja med ett enkelt kort med många fina färger i. Tycker att det är härligt att kunna lysa upp någons dag i dessa mörka tider med ett kort i vårens färger! Hoppas att ni ska gilla det!

Detta kort går ju att göra många varianter av alltifrån oerhört enkla till ganska avancerade.

Kortet är 4,25 tum gånger 5,5 tum. Jag har använt mig av grönt glitterpapper (finns i massor av färger), en dies från Kia design och Nuvo Glitter Drops (White Blizzard). Stämpeln är en av många fina från hÄnglar &Wingssetet Rak Text HW181047.

Jag började med att göra den mångfärgade bakgrunden genom att stryka transparent Gesso på en bit vit cardstock, lät det torka och använde sedan gelatos och vatten för att blanda ihop färgerna eftersom. När jag var nöjd (och det hade torkat) strök jag på ytterligare ett lager transparent Gesso för att säkerställa att färgen inte släpper senare (det går också bra att lägga på ytterligare lager av olika färger eller preparat utan att det första lagret färgar av sig eller tappar färg om man gör på detta sätt). Vill man göra det enklare  så använder man något fint mönsterpapper istället. Vill man göra det mer avancerat så kan man jobba länge och mycket med sin bakgrund, lägga många lager och olika texturer...

Medan färgen torkade passade jag på att dra diesen genom min Big Shot så att jag fick ett löv i grönt glitterpapper och två-tre löv i vit cardstock. Sedan limmades löven ovanpå varandra med det glittriga högst upp. Jag gjorde dessutom iordning texten genom att stämpla med Versamark på det gröna glitterpappret och embossade denna med Reprints lila glitter embossingpulver.

Slutligen var det bara att montera ihop allt. Jag använder mig oftast (och så även här) av dubbelhäftande tejp.

Grönt glitterpapper något mindre än kortbasen fästes, sedan min mångfärgade bakgrund ovanpå det, sedan limmades lövet och texten monterades fast med hjälp av 3D kuddar. Till sist några droppar Nuvo glitter Drops här och där. 

Tack för att du tittade in! Vi syns om två veckor, men innan dess får du njuta av fina kreationer från mina DT-kollegor! Ha en härlig helg!

         

/DT Joanna

                                   



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar