fredag 12 mars 2021

Även om man inte kan se det ute just nu så närmar sig våren och påsken med stormsteg.



Ibland tryter inspirationen. Jennifer McGuire sa i ett av sina inlägg att när det drabbar henne så går hon tillbaka till väl beprövade tekniker och designs, hon gör många! - inte exakt likadana men liknande.

så det tänkte jag göra idag.

Något som jag gjort väldigt mycket av är chokladkort. Dessa är oerhört användbara och oftast väldigt eftertraktade och uppskattade. Storleken kan variera mycket beroende på vilken sorts chokladkaka du vill lägga i. Jag brukar också ordna ett fack där man kan lägga in en hälsning, lite lotter eller ett presentkort.

Och jag brukar göra många, men inte göra dem helt färdiga utan lämnar en möjlighet att anpassa dem till många olika situationer. Så framsidans dekorationer beror på vem jag ska ge kortet till och under vilka omständigheter. Har man förberett så går det så mycket snabbare att få det färdigt om det blir lite bråttom...

Så här kan några se ut när de är färdiga för slutlig dekoration:


inuti

utanpå


Ett chokladkort kan göras nästan hur enkelt eller hur avancerat som helst. Jag fick en beställning på några chokladkort till barn inför påsken.

Detta är de mått jag använt mig av här, men jag har tidigare gjort både större och mindre varianter:

Börja med en cardstock 9½" x 12". Färgad eller vit som passar till det mönsterpapper du valt ut till ditt kort.

Denna läggs med långsida uppåt och nedåt och scoras (gör en viklinje) sedan vid:                                   3 3/4",  4 1/8", 8", 8 3/8"

Vrid pappret 90 grader så att kortsidorna nu är uppåt och nedåt och scora längs långsidan vid 
3/8" och 6/8". 
Gör samma längsefter den andra långsidan.



Klipp sedan bort det som skuggats på bilden ovan så det ser ut som bilden nedan.



Sedan dekorerar man utsidans alla sidor med mönsterpapper. Om man vill stänga med ett band så kan man antingen limma bandet bakom mönsterpapperet eller dölja limningen genom att sätta dit ett litet hjärta, blomma eller liknande

Sätt dubbelhäftande tejp eller lim på utsidan av den yttersta lilla flärpen på båda sidor, vik in flärparna och tejpa/limma fast mot mittendelen så en ficka bildas för chokladkakan.

Dekorera enligt önskemål på insidan och skapa en liten/flera ficka, -or av överblivet mönsterpapper. Jag brukar också göra en liten tag som man kan skriva ett meddelande på och stoppa in i fickan.



Här är ett annat sätt att dekorera insidan...


Sedan är det fritt fram att dekorera så mycket man önskar! 




Lycka till!!😀 Har du frågor så ställ dem gärna!

/Joanna


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar