fredag 19 mars 2021

Glasburk blir dekorerat pennställ!

Behövde ett nytt pennställ till jobbet. Testar möjligheterna med impasto paint och målar direkt på burken utan något lager av gesso innan. Det funkar bra, färgen är ganska tjock. Målar två gånger för att täcka ordentligt. 


Och så dekorationer! De sprillans nyinköpta lerformarna har använts och gjort blommor och ramar av lera. Målar dem mer Opal magic färg Coral-Teal. Även dessa målar jag direkt på leran utan gesso innan. Verkar också funka! Gillar man blankt så blev de väldigt blanka!


Men lite grund-dekoration behövs ju även på burken. Gillar inte helt enfärgade, släta ytor. Använder mina icingpaste. Hitintills har jag bara använt en i taget. Men varför inte ta lite av varje och lägga på genom stencil... Testade och det blev himla bra. Det är alltid lite klurigt att lägga på genom stencil på burkar, särskilt om de som denna smalnar av nertill... Men det behöver ju inte vara perfekt. Det man är minst nöjd med är det lätt att dekorera över!


Limmade på blommorna med 3D matt gel men blev inte helt nöjd. Behövde fylla ut med något bakom. Tänka och se mig omkring i scraprummet... Hittar (åh vad heter det) typ folie/metall som det stansats ut paljetter ur. Den har jag sedan använt när jag lekt och gjort mönster på min gelplate. Den har alltså blivit påförd med flera lager akrylfärg i massa olika färger... Klippte den i bitar och stack in bakom blommorna. Passade alldeles utmärkt. Limmet är stabilt och tjockt (lätt att sticka in dekorationer i) men torkar långsamt så det finns lite tid att ändra sig om man saknar något. 

La även på matt vit vax lite här och där på burken och blommorna för att bryta av. 


Men var inte riktigt nöjd med det. Så ännu mer vax, tänkte mig i färgen Rosegold men råkade ta White gold. Hmmm men det gick utmärkt att lägga på Rosegold ovanpå så jag fick den färg jag ville (och som matchade den rosa akrylfärgen).


 Missade tyvärr att ta fler bilder innan burken åkte med in till jobbet... 

/Liselott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar