tisdag 2 mars 2021

Book Boxes

 Jag älskar att härma andra! Jag tycker det är svårt att komma på egna vikningar till album eller idéer till layouter mm men jag är superbra på att härma andra. Det är nog en av de saker jag är bäst på. Så jag har spenderat oräkneliga timmar på bl a Pinterest och hittat ofantligt många projekt och otroligt mycket inspiration. Du kanske känner igen dig? Det som är så häftigt när man härmar något, är att det blir ju aldrig exakt likadant som originalet, utan du lägger till något av dig själv i det du gör och då blir det till ditt egna. 

Idag får ni hänga med mig när jag gör ett par "Book Boxes" som jag hittat på Pinterest (jag har lagt en tutorial-länk i slutet av inlägget) och sedan altrar dessa. Det är lådor i form av böcker som jag föll för och så här blev de mina:

Jag använde mig av 2 av KiAs Design Paper Pack; Pin-up Girl in pink shoes och Pin-up Girl in green floral skirt. Dessa papper fick fungera som rygg och till pärm använde jag svart chipboard. 
Dessa boklådor kan du göra i vilken storlek som helst men jag anpassade storleken efter de papper som jag hade valt, så i detta fall blev ryggen 11,5 cm när jag hade bigat pappret 1 cm upptill och 1 cm nedtill, för att sedan kunna vikas in.
Pärmarna valde jag att göra 9x11,5 cm till den "gröna" och 11,5x11,5 cm till den "rosa". Ryggens bredd försökte jag göra olika breda så att det skulle se ut som två olika böcker. Den "gröna" ryggen är 7,5 cm bred och den "rosa" är 10,5 cm. Båda har en bigning på 1 cm på vardera kant.
Med dubbelhäftande tejp, eller lim om man vill, satte jag fast pärmarna på ryggens bigade kant.
För att göra ryggen mer stabil och för att täcka den vita sidan satte jag fast ett annat papper ur samma serie, i detta fall Pin-up Girl in pink shoes. Och sedan vek jag pappret över kanten på pärmen.

Mitt lim passade perfekt att använda för att runda ryggen lite lagom. Du ser lite av den genomskinliga korken = mitt lim. Här har jag inte hunnit vika över kanten ännu.
När det gällde att få lådan att likna en bok behövdes "sidor". Detta gjordes med 2 bitar av samma svarta chipboard som jag använde till pärm men använde vanligt vitt kopieringspapper för att sätta ihop dem i en 90 graders vinkel. Här använde jag flytande lim för att fästa på pärmen.

Jag valde att använda akrylfärg direkt på den svarta chipboarden och det blev så häftigt. På den "rosa" har jag använt Dylusion Paint; rose quartz, cherry pie, desert sand och black marble. För att få det lite ojämt och slarvigt använde jag mig av min roller.

Jag fick mersmak av att dekorera, så då kom stencilerna fram som jag använde med modellingpaste.
 
Innan modellingpastan hann torka hällde jag på lite Ultra thick embossing Enamel i färgen Platinum.
Därefter kom Primas Metallique wax White Gold fram och fick bli den sista touchen på den "rosa" boklådan.
Här ser man skillnaden mellan den dekorerade lådan och den ännu ej "behandlade" lådan. Det skulle kunna fungera med vilket som men eftersom jag hade börjat dekorera den "rosa" så var det dags att ta mig an den "gröna" lådan. 
Den fick gå i silver och gröna toner, så det blev Dylusions Paint mushy peas, dirty martini och white linen med Inka Gold i silver.
I mina gömmen hittade jag även små pärlor som jag fäste på framsidan med hjälp av Gollage Medium. Den lilla etikettens matta embossade jag med Holographic embossing powder.
Framsidorna klara.
Från sidan.
Dessa lådor kommer jag att göra flera av, det är jag alldeles säker på. Om ni vill klämma och känna på dom (och kanske lukta, jag älskar waxdoften) så kommer de att finnas i KiAs Butik inom 2 veckor. 


Det var allt för denna gång, vi ses snart igen!
Kram 💕
Helen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar