fredag 5 mars 2021

Resväska nr 2

Så dags för väska nummer 2. Jag gjorde dem samtidigt men valde helt olika färgskalor. 
Denna väska grundade jag med heavy white gesso och så ville jag använda min texture paste white crackle. Ett tjockt lager av det senare ger mer crackle! Ni kommer att se. 

Precis som på förra limmade jag på en del dekorationer gjorda av lera och gips.


Glöm inte att låta allt torka utan att värma. Särkilt crackle blir bättre av det. Sedan la jag på rust paste effect i färgerna Cool grey, Moss och Cream. När jag jobbar med ljusa färger borde jag låtit den ljusa torka innan jag lägger på nästa. Annars blandar de sig så allt blir mörkare. Men det är svårt att vänta ibland... Så här blev resultatet i närbild.


Och så hela insidan. Ja visst, jag limmade på en dekoration i papper i locket. Ett bra sätt att skapa intresse åt en slät yta och du kan använda dina fina dies...


Här har jag lagt på ett lager matt vax i vitt. Försökte synliggöra dekorationerna. Gick så där. Det kan vara svårt när det är så mycket dekorationer. jag lägger gärna på med fingrarna och med rofflig rust effect paste så sliter det på fingrarna och det går inte att nå in i vrår. Antingen gillar man läget eller så försöker man jobba med olika penslar/borstar. Som alltid när man lägger på vax så har ytterst lite på fingret/borsten.


Utsidan då? Blev så här när den torkat. 


Där ville jag testa med mina liquid acrylic. Blev färgerna Umber och Tiger orange. Försökte lägga det som en skugga runt dekorationerna, kanter och liksom att få ned det i krackeleringen. Så jag sprayade med vatten och torkade bort på en del ställen. Det blev ganska bra. 


Men det behövdes mer. Så vax i färgen Vintage gold. Jag la på ganska mycket i slutändan, för jag ville markera vissa områden. Två bilder på det. 



Sedan tog jag lite inuti också. Vintage gold för att få lite lyster på dekorationerna. 


Inuti locket försökte jag med Turquoise satin. Syntes inte så mycket som jag trodde... men skimrar lite.


Sidorna då som fortfarande var helt släta...Där blev det effect paste Golden nugget. Men de behövde bäddas in lite så när det torkat la på jag liquid acrylic Umber också. 


Den helt färdiga lilla resväskan kommer att finnas att titta och känna på hos Kia! Välkomna dit!
/Liselott

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar