tisdag 13 juli 2021

Skak-kort

eller som det heter på engelska shaker card är ju väldigt populärt och har varit i flera år. Dagens kort är gjort med KiAs nya klippark KP 142 som bakgrund. 



Jag började med att måtta ut en cirkelstans som passade i storlek. KiA har t. ex. dessa.

Stansen på bilden ovan är vänd upp och mer för att du ska kunna se den bättre. För att göra skak-kort går det att använda alla former av ”nesting dies" alltså stansar som finns i olika storlekar.



För att fyllningen ska få plats kan man antingen stansa ut en massa cardstock och limma ihop dem eller ett par mossgummibitar, vilket jag valde. Jag blev inspirerad av den gråa ramen på mönsterpappret så jag stansade ut en grå ram av cardstock att ha överst. OH-plasten stansade jag ut i den större cirkeln. Jag limmade ihop det i förhoppning om att ev. klet på insidan ska hinna torka innan jag sätter fast den med fyllningen.




Eftersom jag älskar när det blänker valde jag två rosa glänsande papper av Tonic Studio, som bakgrund och ett av KiAs bakrundspapper .



Själva kortet är från KiAs multupack i vit cardstock. Jag gjorde två kvadrater av de glänsande papperna och lade dem under cirkelrosen. Om jag hade velat spara fint papper hade jag kunnat stansa ut cirklar på de båda glanspapperna också men jag skippade det denna gång. 



Jag valde lite paljetter i passande färg. KiA har NUVO:s tjusiga paljetter hemma och hon har också Mixed media 3-pack kulor i samma färg och olika storlekar hemma i fysiska affären. 


Jag lade lite paljetter på cirkelrosen och limmade fast ramen ovanpå.


KiAs etiketter har också rosa rosor på sig så de passar ju bra tillsammans med klipparksrosorna och en fjäril jag hittade i mina gömmor. 


Så är kortet färdigt och det är bara att skaka på! =)



                                                                                    Tack för denna gång och fortsatt skön sommar!     

                                                                                                                                       Kram Katja



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar