tisdag 24 augusti 2021

Blott ett tack- ett blått tack

KiAs vita cardstock (som säljs i 50-pack), de fantastiska metallpappret från Tonic Studio, som KiA också säljer, tillsammans med en av KiAs två 3D Embossingfoldrar plockade jag fram. Foldern är av märket Dixi Kraft och heter EFL003. Den är licensierad i Danmark så det känns ju lite mer miljövänligt i hopp om att just den inte åkt som en jojo runt jorden även om den är tillverkad i Kina. Den har förmodligen inte tagit en omväg från Kina via USA i alla fall skulle jag tro.  

Vad är det då som skiljer en vanlig embossingfolder med en 3D?

Jo, en vanlig är "digital" (i bemärkelsen på eller av) och tunnare. Den har inte lika stort djup där pappret präglas och den är antingen platt eller en höjdskillnad. En 3D embossingfolder kan prägla djupare och största skillnaden att det inte bara är räta vinklar i höjdskillnaden. Det är inte bara på eller av. Hänger ni med? En vanlig som till exempel ska göra en grop. Den gör gropen lika djup överallt. En 3D embossingfolder börjar gropen lite grundare och kan t. ex. se ut som en halvcirkel i genomskärning. Jag älskar 3D embossingfoldrar! Man måste använda mindre macka i stansmaskinen. Det finns särskilda 3D embossingplattor till vissa maskiner.

Dagens kort blev jag inspirerad till genom ett youtubeklipp. Jag började med att måtta ut var en oval skulle passa bra och om jag ville ha bubblorna uppe eller nere på kortet. Redan här kom jag på idén att denna folder säkert också skulle passa fint med champagnefärgat metallpapper i ett glas med bubbel på ett kort till någon som behöver firas eller till nyår eller i ett fotoalbum om någon som firats eller om nyår!

Jag valde ut en stans och ett ord, som fick plats i ovalen. Jag hade kunnat skriva själv eller jag hade kunnat välja en stämpel istället men det blev ett Tack av märket Rox Stamps.

Skar till ett metallpapper som passar i foldern och ett vikt, vitt cardstock som passar till det. Stansade sedan ut ovalen och ordet.           

Präglade sedan metallpappret med 3D embossingfoldern så undvek jag att platta till det vilket hade hänt om jag hade gjort det i omvänd ordning.

Stansade ut en ram i blått och i vit mossgummi för höjd. Ramen går bra att stansa ut med dubbelhäftande tejp både under och över mossgummit. Ordet är säkrare att först stansa ut och sen limma fast, trots kladd-risken. Jag tejpade fast mossgummi under hela metallpappret för distans.




Jag klippte av ramen.



Jag valde ut lite krusidull- och bladstansar som jag hade liggandes hemma och stansade ut dem också både i blått metallpapper och vitt mossgummi. 


Efter lite limmande och klippande så de passade ramen satte jag på vita halvpärlor, som KiA säljer i sin butik. Därefter är kortet klart!

 


Denna fina kortskiss går ju att variera i oändlighet. Man kan ha en cirkel istället för en oval t. ex. Man kan sätta halvcirkeln längst ner på kortet istället. Man kan sätta blommor runt ramen istället. Man kan naturligtvis ha olika färger. Hoppas du blir inspirerad till att prova ut din variant och visa den gärna i KiAs Facebookgrupp så vi får glädjas över den tillsammans!


Må så gott! Kram Katja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar