fredag 17 december 2021

 

  

Jag satt och testade en ny teknik och fick lite Distress Oxide Ink på mitt underlag. Eftersom jag inte gillar att kasta bort fullt användbart ink så sprayade jag lite vatten på det och doppade några papper i det. När jag jobbat ett tag till blev det lite av en annan färg på underlaget så då blev det att göra samma sak med den. Bäst är det om man har akvarellpapper eftersom det tål vatten lite bättre.

   


När det började närma sig något jag gillade tog jag och stänkte lite droppar med glitter på (jag har silverfärgad akrylfärg som jag sprayade med vatten och stänkte på - det går lika bra att använda om du har färdig silverspray eller lite vatten med Perfect Pearls.

I början ser det inte ut som att det ska bli något vettigt alls av det hela. Det viktiga här är att låta en färg torka innan man doppar nästa färg. Oxide Inks är mycket bättre till detta än många andra Inks, de lägger sig ovanpå varandra utan att det blir en enda soppa av alltihop. Man kan använda en embossingfön eller bara låta det självtorka. Jag brukar använda ca tre färger till varje, men man kan självklart använda både fler och färre färger. Ett tips är att börja med mycket vatten (alltså lite färg). Bättre att börja ljust och bygga upp färgen eftersom. Många lager brukar ge ett bättre resultat.

När jag tyckte att det räckte tog jag en stämpel eller två och stämplade på bakgrunden:

   


Sedan skar jag ner till en lagom stor bit och tog blending toolen runt kanterna för att få det lite mörkare där. 





På den ena gjorde jag även mörkare på kortbasens kanter  och sedan monterades alla tre på varsin kortbas:


Tyckte att det skulle vara lite snyggt att sätta lite olika halvpärlor/strass på de två korten till höger. Kortet till vänster kändes mer som en karta och jag ville hålla det mer matt så där stänkte jag inte något silver eller satte på några dekorationer.


Efter det var det dags att hitta en text att sätta dit. Letade i mina gömmor och hittade flera olika fina, behövde ju något som var smalt nog att rymmas mellan dekorationerna... 

Så här blev slutresultatet.

Hoppas att detta kunnat ge lite inspiration! Vill också passa på att önska er alla en underbar och fridfull jul! På återhörande! 

/Joanna :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar