tisdag 15 juni 2021

Midsommarkort

Midsommar med lättade restriktioner! Kanske några vågar träffas och fira midsommar utomhus och gärna känner att de vill ta med sig ett kort som tack till värdinnan eller så bor man långt ifrån och önskar att man kunde fira midsommar ihop och vill skicka ett litet sommarkort. Då har KiA lite midsommarblomster på papper som kan passa.


Dela ett cardstock på mitten och prägla/biga det sedan vid 3 tum och 9 tum lodrätt.


Detta blir en sorts gatefold/grindvikt eller portvikt-kort. Jag kunde inte låta bli Maja Designs nya kollektion Tropical garden när jag var i butiken på KiAs första 10-årsfirande. Jag valde Subtropical, båda sidorna. Gör mattor på båda grindarna i valfritt papper och chalka kanterna om du vill med passande färg. Till mina papper passade Distress Ink Dusty Concord.


Välj sedan en form på papperslåset. Det kan vara olika former på utsida och insidan eller samma. Om du väljer att ha samma papper på båda sidor kan du skära ut formen med skalpell. Det är viktigt att insidan passar perfekt. Jag valde att ha olika papper, Maja Design på ena sidan och KiAs Design KP 101 Midsommar blommor på andra. För att få hålet att passa använde jag en stans jag hade liggandes hemma. KiA har ett par nestingstansar, en cirkel och en som liknar min m. fl.

Tricket är sedan att man bara klistrar fast en halvan av de båda delarna, ena sidan på ena och andra sidan på andra. Se bild!

Sätt fast ramen på ena sidan av grinden först och måtta sedan in mittendelen när grinden är stängd.

Titeln stansade jag ut i favoriten Tonic Studios guldpapper och mattan till i KiAs akvarellpapper, som kommer i 14,5 cm x 14,5 cm.


När kortet är halvöppnat ser det ut så här:

Hänger ni med?

Mitten på insidan blir 6x6 tum och då passar återigen KiAs bakgrundspapper perfekt. En utklippt bukett ur samma serie blir som pricken över i:et där man skriver sin hälsning.


Så är kortet klart!

I dagens film finns det förutom midsommarblomsterpapperna jag använde även blommor, grodor och damer bl. a. 


Glad midsommar!        

                       Kram Katja









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar