tisdag 29 juni 2021

Tack-kort

Detta underbara pappret räcker som dekoration i sig på ett kort, tycker jag. Just nu är det min absoluta favorit bland KiAs mönsterpapper. Det ser ut som om det är gjort med alkohol inks men man slipper kladdet, tiden och vet att det kommer att bli bra. Jag har köpt många sådana här papper och tänker använda det om och om igen. Dessutom älskar jag färgen.

Jag tänkte göra ett relativt enkelt tack-kort med en teknik som jag lärde mig på en kurs i Mjölby före pandemin. För att få lite höjd på själva tacket kan man antingen skära ut flera stycken likadana bokstäver i t ex cardstock och limma ihop eller om man har tillgång till mossgummi så räcker det att skära ut det en gång för att få lite höjd.


Man kan t. ex. med flyttbar tejp, tejpa fast mossgummi på en skärmatta och sedan tejpa fast detta ljuvliga papper uppepå och sedan skära ut det man vill med en skalpell. En form av flyttbar tejp är t. ex. washitejp.  

Om du som jag tänkte skriva TACK så var extra rädd om den lilla triangeln i A:et. Tejpa gärna fast den också med flyttbar tejp tills den kommit på plats.

Sen är det väl bara att bestämma vilka fotomattor, som du vill ha runtikring.

Jag valde mörkblått cardstock, som även passar KiAs studentpapperserie, Tonic Studios superlyxiga mirror paper i blått och vitt cardstock.

Tänk nu på att spara på det dyra, eller egentligen är det inte så dyrt men fina pappret och skär ut det du inte behöver så kan du använde det på ett annat projekt. Den som spar han har, säger ordspråket.

Nu är det också dags att bestämma om du som jag väljer att låta pappret bära upp hela kortet och dölja tacket som i ett kamouflage eller om du, som jag lärde mig på kursen sätta fast t. ex. svart papper under bokstäverna, eftersom mina är svarta men du kan välja vilken färg på skuggan och underlaget som du vill och sedan sätta fast bokstäverna lite snett i förhållande till hålen så du får en uppenbar skugga sedd från nästan alla vinklar.


När du sätter fast papperna och bokstäverna är det lättare med ett förlåtande lim eller en tejp som inte sitter stenhårt så du kan kolla att du fäster det på exakt rätt ställe annars kan det bli lite jobbigt. Fråga mig hur jag vet det…

Lyckan är när man kommit så här långt och fortfarande hittar den där lilla biten. Det blir så väldigt coolt och ordet smälter verkligen in när man får alla bitar på plats!

Voilá! Kortet är färdigt! Lite pärlor från Landstoken, som finns i KiAs butik blir pricken över i:et.

Här kommer en filmsnutt med rosa, ljusblåa papper och papper med steampunk-tema och blommigt. 
Ha en fortsatt skön sommar!
Kram Katja


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar